augustus 05, 2017

Urban sketching in Deventer


Op dinsdag wilden we een dagje naar Deventer. Terwijl we luisterden naar het luisterboek van mijn favoriete serie City of Bones van Cassandra Clare, die luid door de speakers galmde, reden we in ongeveer anderhalf uur tijd naar de bestemming voor die dag. We zouden er naartoe gaan zodat ik kon fotograferen en nadat ik de dag ervoor in de Botanische Tuinen van Utrecht me eindelijk over mijn maar-straks-verpest-ik-het-angst had heengezet en begon met tekenen op locatie, wilde ik proberen of ik misschien echt een keer aan urban sketching kon doen.

's Avonds zouden we, nog voor mijn vriend zijn verjaardag, gaan eten bij het Texas Ribhouse in Epe, één van onze favoriete restaurants en het lag - met een klein omweggetje - op de route terug naar huis. Daar hadden we om half 6 een tafeltje gereserveerd. Maar rond half vijf deden onze voeten zo'n zeer van al het lopen van die dag dat we bij de fontein op het grote plein neerploften en een half uurtje zouden wachten voordat we weer naar de auto zouden gaan. En als ik dan toch moest wachten...

We zaten bij de fontein op het plein en terwijl mijn vriend zijn boek las, tekende ik het zijaanzicht van een schattig zijstraatje. Het was de eerste keer urban sketching en wat vond ik het leuk! Terwijl ik er normaal gesproken waarschijnlijk in enkele seconden een foto van had gemaakt en was doorgelopen, besteedde ik nu een half uur aan dezelfde reflectie van de werkelijkheid, maar dan op een meer analoge manier. Ik nam alles in mij op. De kleur van de muren, de details in de ramen, de teksten op de uithangbordjes van de winkeltjes.

Deventer is trouwens de ideale stad voor urban sketching. Niet alleen zijn er genoeg plekjes die het tekenen waard zijn, maar er zit ook een hele fijne kunstwinkel Uit de kunst en een kantoorboekhandel De Inktpot die alles verkopen wat je nodig zou kunnen hebben voor urban sketching. Ook vind je vlakbij Deventer, in Gorssel, Museum More met realistische kunstwerken. Jammer genoeg wist ik dit niet toen wij in Deventer waren. Toen ik die avond thuiskwam en ik zocht naar leuke musea om de volgende dag te bezoeken, kwam ik uit op de website van Museum More. Het leek me wel wat om inspiratie op te doen voor mijn urban sketching, tot ik erachter kwam dat het in de buurt van Deventer lag en we eigenlijk niet van plan waren weer dat hele stuk te rijden. Voor nu staat hij dus nog even op mijn lijstje met dingen die ik binnenkort graag wil doen.


Show the world one drawing at the time.
Ik ben nog lang niet tevreden met het resultaat, maar hé, het is mn eerste urban sketch! Zo vind ik de contouren iets te erg aangezet waardoor ik ze te aanwezig vind. Dus voor de volgende keer ga ik dat anders proberen te doen. Daarnaast heb ik me nu heel erg gericht op één bepaald gebouw i.p.v. echt een hele straat of iets dergelijks. Dus dat zijn allemaal uitdagingen voor de volgende keer. Nu nog op zoek naar een nieuwe locatie om te tekenen. Mocht je een mooi plekje weten, deel het alsjeblieft met me in de comments!

No Comments Yet, Leave Yours!