Tekenen in de botanische tuinen van Utrecht

8/02/2017 Botanische Tuinen Utrecht, Nederland

urban-sketching-garden

Eén week zomervakantie. Het is misschien wel de kortste zomervakantie die ik ooit heb gehad. Maar in een week tijd kan veel gebeuren. We hebben namelijk zoveel plannen voor deze ene week, dat het straks gewoon voelt alsof we minstens drie weken zijn weggeweest. Dag 1 van de vakantie gingen we naar de Botanische Tuinen van Utrecht, waar ik met mijn favoriete speelgoed, le camera, wilde spelen en waar ik eindelijk wilde doen wat ik al zolang wilde doen: tekenen.

We parkeren bij de Universiteit van Utrecht en melden ons bij de ingang. Op vertoon van onze studentenkaarten mochten we bijna gratis naar binnen #studentforlife #dugh. Met mijn tas vol met kostbare tekenspullen en art supplies over mijn schouder (die al best wel snel pijn ging doen - ik had natuurlijk veel te veel spullen meegenomen #ikkangeenkeuzesmaken), wandelen we door de prachtige omgeving. Mijn plantenhart ging bij het zien van alle mooie planten, bloemen, bijtjes, beestjes, geuren en kleuren sneller kloppen. We dronken verse appel-peren sapjes en aten de lekkerste gebakjes.

botanische-tuinen-utrecht
botanische-tuinen

In de tropische vlinder kas kon ik mijn geluk niet op en maakte ik minstens 400 foto's van de rondfladderende vlindertjes. Ze bewogen me wat te snel om ze na te kunnen tekenen, daarom maakte ik gewoon wat extra kiekjes als referentie voor later. Zodat ik ze thuis kon natekenen - maar dat moet ik dus nog steeds doen. 

vlindertuin-utrecht
tropisch-vlinder-festival-utrecht

Uiteindelijk pakte ik lichtelijk nerveus - want tekenen in het openbaar trekt aandacht en daar houd ik niet zo van - mijn schetsboekje er bij. Bovendien heb ik net als vele andere kunstenaars, tekenaars en creatievelingen óók last van het zogenaamde maar-straks-verpest-ik-het-en-dat-is-zonde-van-mijn-scketsboekje-syndroom. Maar wat voelde ik mij blij toen ik mij eindelijk over die angst heen had gezet en begon te tekenen. Ik hoopte een spread in mijn schetsboekje te maken met allemaal kleine schetsjes van verschillende bloemen, planten en vlinders. Ben ik blij met mijn creaties? Absoluut niet. Ze zijn verschrikkelijk, maar ik heb op zijn minst gedaan wat ik al een tijdje wilde doen, tekenen op locatie. Plus het was ook nog eens een hele fijne eerste vakantiedag. Een win-win situatie dacht ik zo. 

urban-sketch
tekenen-botanische-tuinen-utrecht
tekenen-op-locatie

Een reactie plaatsen

© Isselemee. Design by FCD